måndag 20 mars 2017

Älgarna arbetar vidare med programmering

Idag har vi arbetat med mönster. Barnen fick fortsätta lägga ett mönster som jag hade på börjat. De fick göra som det ville. Vi upptäckte att vi la mönster olika. La vi figurerna på rad så blev det det ett mönster men la vi dem bredvid varandra så blev det mönster och även sortering. 

Vi kollade på URs program om programmering, där pratade de om robotar. 
Barnen fick var och en fundera ut vad deras fantasi robot skulle ha för uppgift.
Många roliga och påhittiga robotar fanns i deras fantasi.
Grävrobot- gräva mitt garage
Lekrobot- en robot som leker med mig när jag inte har en kompis 
Glassrobot- gör glass till mig
Matrobot- ge mig den maten jag vill ha och serverar mig
Ta hand om mig- en robot som tar hand om mig när jag kräks

Vi avslutade vår stund tillsammans med att programmera via ipaden. Här blev det inte bara träning att programmera utan även att samarbeta tillsammans.
Vi upptäckte att samarbetet lätt gick över till turtagning. Med lite påminnelse från mig att det var samarbete som gällde så blev det lättare att prata fram en lösning. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar